יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

סיכום ה TMB

טוב, אז בפוסט הזה אנסה לסכם את ההכנות שעשינו לקראת השביל, ועוד כמה עניינים מסביב.

תאריכים:
עשינו את השביל בין ה 2.7 ל 12.7. הבנתי שזה די תחילת העונה. מזג האוויר שהיה לנו היה מצויין, חוץ מביום ההליכה השני, שהיה טפטוף כל היום, וערפל מפחיד במעברים. היה עדיין הרבה שלג במעברים, והיו לא מעט חציות של מקטעי שלג באורכים שונים. בדרך כלל לא מאוד ארוכים.

מסלול:
הלכנו את המסלול המקובל, מ Les Houches (לה זוש, אל תשאלו אותי איך זה עובד בדיוק) נגד כיוון השעון.
  1. Les Houches -> La Contamines-Montjoie (דרך הוריאנט הרגיל, לא דרך קרחון Bionassey)
  2. La Contamines-Montjoie -> Refuge du Col de la Croix du Bonhomme
  3. Refuge du Col de la Croix du Bonhomme -> Chalet Refuge des Mottets (דרך המסלול הרגיל, מעבר ב le Chapieux)
  4. Chalet Refuge des Mottets -> Courmayeur (הגענו עד לרפיוג' Maison Vieille וירדנו משם לעיירה בטרמפ)
  5. Courmayeur -> Lavachey
  6. Lavachey -> La Fouly
  7. La Fouly -> Champex-Lac
  8. Champex-Lac -> Col de la Forclaz
  9. Col de la Forclaz -> Tre la Champ (דרך Trient בתחילת היום, ומ Col de Balme דרך הוריאנט הקל יותר שיורד ישר ל La Tour ולעמק)
  10. Tre la Champ -> Refuge de la Flegere (דרךCol de Montets בוריאנט שעוקף את הסולמות בעליה)
  11. Refuge de la Flegere -> Les Houches
לאורך השביל בדרך כלל הזמנו מקומות ערב לפני, בטלפון שלנו או שביקשנו ממישהו ברפיוג'/מלון שהיינו בו שיתקשרו עבורנו. היו כמה מקומות שבהם פשוט הגענו וקיוינו שיהיה לנו מקום. לא תמיד היה ברפיוג' הראשון ששאלנו, אבל בעיירות בדרך כלל יש כמה אופציות, אז הסתדרנו. פגשנו אנשים שהזמינו מראש את כל הבקתות לשביל. זה נראה לי קצת מקובע מידי, ולא מאפשר לשנות את התוכניות תוך כדי, כתלות במזג האוויר, או ההרגשה הכללית, או סתם חשק.

טיסה:
הזמנו את הטיסה שלנו לג'נבה חודשיים וחצי מראש ב easyJet, והיא עלתה בזמנו€588.81 (שני אנשים, הולך וחזור). ב easyJet צריך לשלם אקסטרה עבור מזוודה בתא המטען (נדמה לי שעוד€46), אז שילמנו רק עבור מזוודה אחת כזאת, ולקחנו את תיק הגב שלי לתוך המטוס. צריך רק להקפיד מראש שתיק הגב לא עובר את גבלות הנפח שהם מגדירים לתיקי עליה למטוס. בגדול, זה יוצא 63 ליטר, אבל יש מידות יותר מדוייקות באתר שלהם. בכל מקרה דחפנו את מקלות ההליכה שלי לתוך התיק ששלחנו לתא המטען, למקרה שיעשו לנו בעיות איתם בצ'ק אין. הטענה של easyJet היא שתשלום עבור תיק לתא המטען בזמן הצ'ק אין יהיה יותר יקר, אבל כשהיינו שם הם הציעו לי להעביר את התיק שלי לתא המטען בחינם. כנראה שזה תלוי בכמה מקום נשאר להם בטיסה הספציפית הזאת. אני מתאר לעצמי שעדיף לא להסתמך על זה.

הסעה לתחילת המסלול:
הזמנו מראש הסעה בחברת AlpyBus משדה התעופה בג'נבה ל Les Houches. המחיר היה€52 לשנינו. בתהליך ההזמנה נתתי להם את מספר הטיסה שבה אנחנו מגיעים, וכשהגענו פשוט ניגשנו לדוכן שלהם וחיכינו לעוד שני אנשים לפני שיצאנו לדרך. ההסעה הורידה אותנו מול המלון שלנו.
נחתנו אחרי הצהריים, והגענו ל Les Houches לקראת ערב, אז לא התחלנו את השביל באותו היום.

לינה ב Les Houches:
בהתחלה ניסיתי להזמין מקום בGîte Michel Fagot ובAuberge le Crêtדרך האתר הרשמי של השביל, אבל הם כבר היו תפוסים לתאריך ההגעה שלנו. אחר כך הצצתי ב Google Maps וראיתי שיש עוד מלון בעיירה בשם La Beau Site, ושם הזמנתי את החדר ללילה הראשון. האמת שלפני שהזמתי אותו, שלחתי מייל לAuberge le Crêt אם יש להם בכל זאת מקום, ודווקא היה להם (למרות שבאתר ההזמנות היה כתוב שהם מלאים), אבל קיבלתי את התשובה שלהם אחרי שהזמנתי כבר במלון. בכל מקרה, המלון היה די במרכז, והחדר היה נחמד ונוח. את ארוחת הערב אכלנו במסעדה קרובה, עם נוף מהמם למעלה להרים.
למחרת טיפה התברברנו במציאת השביל. מסתבר שצריך פשוט ללכת מערבה על הכביש הראשי, לעבור את הרכבל, להמשיך לצעוד לאורך הכביש מתחת לאיזה מנהרה קצרה, עד שמגיעים למבנה גדול עם שלט שכתוב עליו La Grand Balcon. שם לוקחים שמאלה ועולים במדרגות עץ כאלה לאורך המבנה, וזה כבר ה TMB. (יש שלט גם מימין לכביש וגם משמאל לכביש - השביל הוא בעליה משמאל לכביש).

כרטיסי סים לטלפון סלולרי:
מאחר שהשביל עובר בשלוש מדינות שונות, צריך שלושה סימים שונים אם רוצים לגלוש חופשי בלי לדאוג למחירי data מופקעים, או למחירי שיחות לחו"ל. ניסיתי לרוץ לחנות הדואר שבשדה התעופה, בשביל לקנות סים pre-paid שוויצרי, אבל היה שם תור, ולא היה לי מספיק זמן לפני שההסעה שלנו ל Les Houches יצאה. אני מבין שזאת בהחלט אופציה מומלצת ולא יקרה, אם יש זמן. בקטע הצרפתי היה לנו סים שלווינו מחבר מהארץ (של חברת prixtel), שעבד בסדר בשביל שיחות יוצאות (בשביל להזמין יום מראש רפיוג' לערב), ולפעמים גם הצלחתי לגלוש בעזרתו, אבל כמעט תמיד רק דרך הדפדפן בטלפון שלי (לדוגמה - אפליקציית ג'ימייל לא הצליחה להתחבר לרשת, אבל דרך הדפדפן נכנסתי לג'ימייל כרגיל). לא קריטי - העיקר שמשהו עבד. בכל מקרה, ברפיוג'ים/מלונות הבאים היה wifi זמין:
  • Les Houches - La Beau Site
  • Les Contamines - Chalet-Refuge CAF
  • Courmayeur- Domina Home
  • Lavachey - Hotel Lavachey
  • La Fouley - Cafe Fouley
  • Champex Lac - Hotel du Glacier
  • Tre-la-Champ - The Boerne
ציוד:
את רשימת הציוד שלי אפשר למצוא פה.
מבחינת מים, סחבנו בקבוק של ליטר וחצי כל אחד. ברוב הימים היו מספיק מקומות למלא את הבקבוק בזמן הצעידה. לא היו קטעים שבהם באמת היו חסרים לנו מי שתיה.
לא סחבנו ציוד שלג, והיו כמה קטעים שזה היה קצת מפחיד. אבל ברוב החלקים שבהם הלכנו בשלג זה הרגיש די בטוח (קטעים קצרים, מזג אוויר טוב ובעיקר ראות טובה - רואים שלא הולכים להחליק עכשיו כמה מאות מטר למטה). בעיקר הלכנו לאט ובזהירות בשביל לא להחליק ולשבור משהו, ולא הייתה סכנה גדולה יותר. גם אם החלטתם לא לסחוב ציוד מיוחד לשלג אל תוותרו על מקלות ההליכה - הם ממש עזרו בשלג.
עם הסמארטפון שלי לא עשיתי יותר מידי, רק מידי פעם מיילים ב wifi כשהיינו ברפיוג' בערב. לא הייתה בעיה להטעין אותו כמעט כל ערב. צריך רק תקע עם שני פינים בלבד (בלי הארקה).
מעילים מבודדים, מכנסי גשם ותיק אחד שכרנו מחברת נובי והיינו מרוצים.

ספרים/מפות:
אני מכיר שני ספרים עיקריים של השביל - שלCiceroneושלFFRandonnée.
את הספר הראשון הזמנתי מראש ישר מהאתר של Cicerone, בעותק פיזי+ דיגיטלי. רפרפתי על העותק הדיגיטלי קצת לפני שהפיזי הגיע, ואת הפיזי לקחנו איתנו למסלול. הספר כתוב מאוד משעמם ובכלל לא נוח. המפות שבו הן סכמטיות לגמרי, ואי אפשר לדעת בכלל איפה אתה נמצא לפי מבט על השטח, הפירוט שלו של המסלול במשך היום מסוכם בצורה לא נוחה למעקב תוך כדי, ובאופן כללי אני לא ממליץ עליו במיוחד. אם יש לכם מאיפה ללוות אותו, הוא יכול להיות קצת שימושי, בעיקר בשביל לקרוא את החלק הראשון שלו, עד לשלב של החלוקה לימים. יתרון אחד שיש לו - לכל יום יש איור פרופיל שלפעמים הוא די נוח, לפחות לדעת מה בערך צפוי בהמשך.
את הספר השני הזמנתי ישר מהאתר של FFRandonnée, בעותק דיגיטלי בלבד. הספר הוא כולו בצרפתית, בקובץ בפורמט של epub. פתחתי את הקובץ, ותרגמתי את כולו לאנגלית בעזרת Google Translate - התוצאה לא מדהימה, אבל בהחלט אפשר לעקוב בעזרתה אחרי השביל ולהבין מה בערך נמצא איפה. בסופו של דבר, אפשר להסתדר באותה רמה כמעט גם במהדורה הצרפתית המקורית, בלי להבין באמת את השפה.
יתרון נוסף במהדורה הדיגיטלית - המפות כולן מתחבאות בתוך הספר בתור קבצי תמונה רגילים. שלפתי החוצה את כל הקבצים, ופשוט הדפסתי אותן על 25 דפים, כל אחד משני הצדדים. עלה לי 50 ש"ח, ויצאתי עם כל המפות באיכות טובה ובקלות. אם מישהו קנה את המהדורה הדיגיטלית, והוא צריך הסברים איך לשלוף את המפות מהספר, אשמח להסביר. התרגום לאנגלית היה הרבה יותר מידי עבודה, וזה לא שווה את זה. לא טרחנו לקחת את העותק הדיגיטלי (המקורי או המתורגם) איתנו למסלול, אפילו שעם הסמארטפון יכלנו להגיע אליו די בקלות במקרה הצורך.

אוכל:
ראשית, שנינו צמחוניים כך שיכול להיות שהקטע הבא בכלל לא יהיה רלוונטי עבורכם.
בערב שלפני היום הראשון, ב Les Houches, קנינו קצת צידה ובקבוקי מים בסופרמרקט המקומי. היה בו מבחר די מרשים, ונראה לי שאפשר להצטייד בו גם באוכל יותר רציני, אם מישהו מתכנן לסחוב ארוחות ערב, ולחמם אותן לעצמו עם איזה בנזיניה/כהליה.
בחלק מהימים קנינו קצת צידה לדרך - לחם/ג'בטה וכמה עגבניות. חיסלנו גם חבילת M&Ms, אבל זה לקח לנו הרבה יותר מידי זמן (= יותר מחצי שעה נטו). בנוסף, סחבנו טחינה גולמית בקופסת Lock & Lock, שבימים הראשונים הייתה טעימה מאוד על הלחם הטעים. אחרי איזה חמישה ימים היא כבר התחילה להתקלקל, וזרקנו את מה שנשאר. היו גם ימים שבהם עצרנו לאכול במקום כלשהו בדרך. בדרך כלל זה כלל חביתה כלשהי, וגבינה.
בערבים אכלנו תמיד בבקתות. רק ציינו כל פעם מראש שאנחנו צמחונים ולא היו בעיות. תמיד סיימנו את ארוחת הערב מלאים.
בבקרים בדרך כלל אכלנו ברפיוג' קצת לחם, ריבה וגבינה, לפעמים היה גם מיץ תפוזים, תמיד היה תה חם.
אני מתאר לעצמי שלעשות את השביל הזה כטבעוני יהיה הרבה הרבה יותר קשה. נראה לי שבכל הארוחות שאכלנו הייתה גבינה, ובהרבה מהם היו ביצים. לסחוב את האוכל לבד ולבשל על המסלול זה אפשרי (אני בטוח שיש אנשים שעושים את זה), אבל זה מוסיף עוד הרבה לוגיסטיקה. וגם להצטייד באוכל יבש לאורך המסלול לא יהיה קל. אני שמתי לב שהיו סופרים קטנים ב Les Houches, Courmayeur, La Fouley, Champex Lac ושמעתי שיש גם איזה חנות ב Trient. יכול להיות שיש גם בעוד מקומות.

אחרי השביל:
סיימנו את השביל ב Les Houches בדיוק כשהגיע האוטובוס של העמק לכיוון Chamonix. מיד עלינו עליו, בלי שהספקנו להוריד את התיקים אפילו. נסיעות באוטובוס הן בחינם למי שישן במלון בעמק, אז נהג האוטובוס נתן לנו להיכנס פנימה בלי לשלם. הנסיעה עצמה לקחה בערך 20 דקות, וירדנו במרכז Chamonix, לא רחוק מה Tourist Information. ה GPS והמפה בטלפון שלי היו מאוד שימושיים בשלב הזה בשביל למצוא את הדרך למלון שהזמנו יומיים מראש. חיפשנו מלון דרך אתר התיירות של העיירה, ומצאנו את Hotel les Cretes-Blances. החדר היה קצת קטן, אבל נקי ונוח, והמיקום שלו גם היה די מרכזי, ולא רחוק מה Tourist Inromation.
בערב גם הזמנו הסעה חזרה לג'נבה ליום המחרת עם AlpyBus, במחיר דומה (אולי €2 יותר כי לא הזמנו מראש).
ב Chamonix היה נחמד מאוד. המדרחוב מלא בחנויות ציוד טיולים, מה שתמיד משמח אותי. באופן כללי הנופים מלמטה מדהימים, ורק צריך להרים את הראש בשביל לראות את המון-בלאן ממול, או את La Brevent בצד השני (ולדמיין שכמה שעות קודם היינו למעלה). העיירה מאוד רגועה ונחמדה בשביל להעביר בה יום מנוחה אם רוצים.
הגענו לג'נבה יום לפני הטיסה חזרה (שיצאה בשש בבוקר למחרת), וסבלנו מאוד. היינו בעיר ביום ראשון, ומסתבר שהיא הייתה כולה סגורה. לא היה בכלל מה לעשות, וסתם הסתובבנו לנו ומרחנו את הזמן. למזלנו היה שוק קטן לא רחוק מהמלון שלנו, אז קנינו משהו פשוט לאכול. הבנו שגם לא בראשון ג'נבה היא עיר די משעממת.

בהצלחה לכם, ואל תהססו ליצור קשר אם אתם מעוניינים בעוד פרטים על ה TMB.

את אלבום התמונות המלא שלנו אפשר למצוא פה.